Luftstråk
Luftstråk
Maria Kalaniemi & Sven Ahlbäck
Amigo
01. Randas
02. Polska efter Johan Erik Taklax
03. Hästpolska
04. Sörglåten
05. Luftstråk
06. Randen
07. Polska efter Elias Tallari
08. Miete
09. Menuett efter Fredrik Fridolf Westin
10. Orpolasten polska
11. Nu skall vi gå i skogen
12. Luoto
13. Polska efter Karl Ragnas
14. Stigen
15. Sprakfålen
16. Tranan
17. Alli
1, 3, 5, 6, 12, 14, 15, 16 av Sven Ahlbäck
8, 17 av Maria Kalaniemi
övrig låtar traditionella, samtligt i arrangemang av Luftstråk.
Luftstråk
Maria Kalaniemi, Accordeon
Sven Ahlbäck, fiol
Gästartister är
Johan Hedin, nyckelharpor (spår 2,4,7,12)
Susanne Rosenberg, sång (spår 4,11,12)
Detta visste du into om Luftstråk
Hästpolska hette egentligen Höstpolska från början, men p g a språkförbistring i gruppen blev det häst istället för höst.CDn spelades in i Kättingsmedjan i Furudal av legendariske ljudteknikern Mats Hellberg. Maten under inspelningsveckan lagades av Susanne Rosenberg som delade sin tid mellan köket, studion och joggingspåret.
läs mer om gruppen Luftstråk på denna sida
Läs mer här
Pressen skrev:
”så löjligt vacker och ren att man bara vill dyka ner i musikhavet och stanna där. De säger att de vill hitta stråkens och bälgens gemensamma andning. Men i mina öron har de hittat någonting större. All konst är ju en form av andning och här är vi tillbaka till lungan från urminnes tider. Jag blundar och ser bruna omålade savolaxpörten bakom ögonlocken, kallt rinnande vatten, stora vidder, snöklädda åkrar och hav. Och hästarnas stora bruna ögon fyllda av tystnad. Musiken låter ålderdomlig och vis” (Mikael Strömberg, Aftonbladet)
” Tyst luft genom dragspelet kan vara lika mättad av ljud och stämning som stormande blåstoner. Finska Maria Kalaniemi är en sensuell dragspelspoet med vemodiga fingrar i sitt klassiskt allomfattande bälgspel. Med den mogna fiolspelmannen Sven Ahlbäck från Sverige delar hon ett nordiskt folkmusikarv som de gör till en bländande och innerlig upplevelse. När Johan Hedins svängande nyckelharpa och Susanne Rosenbergs klara sång läggs in som stämmor det en extra och rusig skvätt med friskt vatten för torra öron. Trots att de behärskar instrumenten in i minsta atom och oreserverat älskar sin musik är Kalaniemi och Ahlbäck så långt ifrån märkvärdig uppvisning man kan komma.” (Lasse Åbom, Östgötacorren)
”Musiken på Ilmajousi – Luftsttråk är spröd och krispig, full av lyriska kvaliteter, friskt spel och … temperament. Samspelet är remarkabelt, ja stundtals närmast symbiotiskt. Dragspel och fiol blir liksom ett. Men det finns också gott om luft och utrymme för enskilda eskapader. Anbefalles varmt.” (Jugas Robert Persson, Lira)
”De är musiker av yppersta märke. Ingen tar täten, i stället är det den inbördes lyhördheten som står i fokus – ibland nästan som att stråken och det femradiga dragspelet rör sig som ett gemensamt instrument. Parets egna melodier är genomgående pärlor. Och de traditionella melodierna är avskalade allt bråte, till förmån för de rena klangerna, samspelet och de suggestivt pådrivande rytmerna. En mäktig lyssnarupplevelse.” (Ulf Gustavsson, UNT)
”Every number of this album is a delight; a fully recommended album!” (Michael Moll, FolkWorld)
”Remarkable! This release features a seamless marriage of Swedish fiddle and Finnish accordion, With the note of a memory, the bow and bellows in presenting traditional and original tunes together evoke a strong Nordic personality that feeds and emboldens the heart with courage and pride. Jigs and airs in flawless production make this cd a great soundtrack for a Lars von Trier film” (Paula Kirman, About World Music)
”In fact, Kalaniemi and Ahlback have such an empathetic affinity that their two instruments might as well be one. So although the slower tracks have the stately elegance of a couple doing a courtly dance, when the energy level increases, the listener is witness to the audio equivalent of Fred Astaire and Ginger Rogers. Airbow is a display of the collaborative interplay of two of the finest players in modern Scandinavian folk music, pushing and pulling each other into a fusion of musical souls.” (H. Koretzky, CDNow)